Khamis, 4 Jun 2009

KISAH AbANg

salam semua. dah lama saya tak update blog nie kan. sibuklaaa sekarang niee kat opis.tak sempat saya nak layan internet. cuma perjalanan hidup saya berjalan macam biasa sekarang nie....tak lama lagi sampailaaa appointment saya dengan doktor kat sepital tue.entah aperlaaa status penyakit saya nie kan? kita tunggu 22hb nie. tapi sekarang nie saya nak citerr sikit kisah arwah abg saya, ZAFFIRUL BIN HJ ZAKARIA,sedapkan nama dia.Umur abg saya kalau dia masih hidup sekarang adalah 34 tahun. Tapi ALLAH lebih sayangkan dia sebab dia manusia paling baik pernah saya jumpa. Dia cuma sempat hidup selama 29 tahun jerrr dan cuma sempat bermanja dengan anak sendiri selama 2 tahun.dalam tahun 2002 kalau tak salah saya, arwah terlibat dengan kemalangan jalan raya dengan lori kira-kira 200 meter dari rumah akibat terlelap. arwah abg niee besar orgnya....kalau bawa kereta selalu jerr terlelap, kalau ade kakak ipar, selalu dicubit agar tak tido masa memandu tapi malang nasibnya hari tuee dia terlibat dengan kemalangan ketika pulang utk solat jumaat. terkejut saya dan kakak ipar dengan berita tue dan tanpa berlengah kita org ke lokasi kejadian. alhamdulillah dia cuma tersepit dan masih sedar walaupun kereta dia remuk gilerr.kebetulan masa tue kereta yang digunakan baru jerr dibeli sebulan lepas.arwah abg dihospital cuma beberapa bulan.selepas dibenarkan keluar, dia cuma berehat dirumah. namun selang beberapa minggu dia mula mengadu sesak nafas. ayah terus bawa abg ke Kedah Medical Centre. Kata doktor, air dah banyak dalam badan abg.Yang hairannya masa scan dekat hospital dulu tak nampak pula apa2 yang tak kena. mungkin badan dia besar so, x ray memang tak nampaklaaa.dalam 2 hari sempatlaa aku menjaga abg dan hari kedua tueee pelik pulaaa permintaan dia.dia minta saya pergi beli air sirap ais waktu pagi2 buta. saya kata mana boleh minum ais sebab nanti sakit tu lambat elok, abg cakap"alaaa.sekali nie jerrr lepas niee dah tak minta lagi".bukan main beria-ia dia minta tak juga saya tunaikan. Saya malas nak turun beli sebenarnya...last sekali saya kirim dekat adik bongsu saya yang on the way kesitu. Adik pula sampai lewat petang, waktu tu abg dah mulaa diam dan sesak nafas.Akhirnya sempat juga bagi abg minum air sirap tuee walaupun dia dah macam tak tau aper2.menyesalnya saya.. Doktor dah mula kelam kabut dan saya.....terpaku......adakah itu permintaan terakhir abg? Setelah ayah, mak dan saudara dihubungi, akhirnya doktor buat keputusan untuk transfer abg ke GH kerana peralatan di KMC tidak lengkap untuk kes abg. Petang tue juga abg di hantar ke GH dengan ambulan dan terus ditempatkan di ICU.Saya pula terus menyalahkan diri dan menangis tanpa henti....kata mak ..."kan dapat juga dia minum air tue".mak terus memujuk saya yang tak henti2 menangis.Selepas sebulan di ICu, doktor buat keputusan untuk tebuk lubang dileher abg utk memudahkan pernafasan dia.Waktu tue abg dah tak boleh bercakap cuma mampu menulis. dia sempat minta maaf pada semua org dan minta halalkan makan minum dan hutang2 dia..2 hari kemudian tanpa disangka, tiup pernafasan tue tercabut dan nafas abg terhenti sekejap. doktor berusaha menyelamatkan abg dan alhamdulillah nadi abg berdenyut semula. tapi abg dah koma... sejak itu abg cuma mampu mendengar percakapan kami tapi tak mampu menjawab.Selama hampir 8 bulan di ICu, abg dibenarkan pulang. Ayah banyak berkorban masa dan tenaga menguruskan abg. abg perlu dimandikan dan diberi susu sahaja. Mujurlah bekas kakak ipar sanggup menjaga abg sehingga akhir hayatnya. Ayah dan mak juga sanggup berhabisan duit dan masa untuk abg. Kami cuma sempat menjaga abg selama 2 tahun sahaja. Tak lama kemudian, tahap kesihatan abg makin berkurangan. Ayah membawa abg ke hospital, selang beberapa minggu kemudian, abg dimasukkan ke ICu dan diberikan bantuan mesin pernafasan. Doktor juga telah memberitahu ayah, peluang abg adalah tipis dan tiada ubat lagi untuk abg. Kata ayah"dia tetap nak terus rawat abg disini dan tak akan cabut mesin bantuan pernafasan tue.Biarlaaa abg pergi sendiri. Atleast kata ayah, dia dah berusaha.diawal pagi yang hening dan tenang, kami dapati nadi abg makin lemah dan abg pergi juaaa dengan bersaksikan kami sekeluarga dan saudara mara lain. Waktu tue tenang jerrr saya lihat wajah abg. Sejuk dan tersenyum. Alhamdullillah, waktu jenazah abg nak dikebumikan ramai orang datang melawat, seperti kenduri kahwin dia dulu. sesak jalan raya. Orang terlalu ramai.dalam 2 ribu tak salah saya. Arwah abg memang seorang yang terlalu baik, baik dengan semua orang. Dia kesayangan nenek saya kerana dia adalah cucu sulung dan selalu tolong dan bawa nenek saya bila nak kemana-mana. Arwah abg juga seorang anak yang patuh dan taat pada mak dan ayah. tak pernah sekali keluar perkataan "ahh" atau 'uhh" atau "tak boleh" bila ada yang minta tolong terutama mak ayah, adik2, saudara mara dan kawan2 dia. Dia juga tempat saya meluahkan rasa dan masalah. Kini saya tiada tempat untuk mengadu lagi.....Ingat lagi saya ketika saya minta kamera, dia sanggup belikan saya kamera walaupun mahal harganya dan beri saya duit bila tak cukup duit. Abg juga seorang abg yang lemah lembut dan terlalu sayangkan adik2 dia. Dan satu hajat arwah yang tak kesampaian, nak memiliki motor berkuasa besar. Tapi ayah tak benarkan sebab "bahaya naik motor" kata ayah. Dan hajat itu tersimpan kukuh dalam hati ayah sampai ari nie. Dan terfikir kami adik beradik, betapa bertuahnya kita org kerana ayah bagi segalanya kepada kami kini. Seboleh2nya ayah adakan. Mungkin juga kerana pengalaman bersama abg. Dan saya kisah air sirap itu tersemat kukuh dalam ingatan saya sehingga kini dan sentiasa membuatkan saya sentiasa menangis setiapkali teringatkan abg.Kini saya lebih menghargai kasih sayang keluarga kerana bagi saya keluarga adalah segalanya. Saya juga berusaha untuk menjaga hati mak dan ayah agar tidak terguris dan saya akan terkilan dengan sesiapa yang menyakiti hati ayah dan mak saya. Kerana bagi saya ayah dan mak terlalu banyak berkorban demi anak2. SEMOGA ROH ABG DICUCURI RAHMAT,AMIN. Saya sayang abang saya sangat2...emmm

1 ulasan:

  1. menangis aku teringat abg, terkenang dosa2 dan slah aku pada arwah..tah la hati aku sebak sgt ...kalau abg msh hidup akulah org yg petama minta ampun pada dia.... banyak dosa aku padanya.YA ALLAH KAU CUCURILAH ROH ARWAH ABG AKU, TEMPATKAN DIA DLM GOLONGAN ORG BRIMAN, DIA TERLALU BAIK YA ALLAH.....TERLALU BAIK ...

    BalasPadam